Projektledaren med fart på hjulen

jannemartin

Martin med sin företrädare Janne, som går i pension den 1 april.

Detta är del 6 i vår artikelserie om anställda på Ventab.

Projektledaren med fart på hjulen

Att gå i sina föräldrars fotspår är ett slitet uttryck. Men det gör det inte desto mindre sant.
Martin Andersson på Ventab är ett lysande exempel.
Från april kliver han upp i en ny roll på företaget han i år firar 20-årsjubileum med.

I en liten barack på Volvos industriområde i Torslanda sitter skrivbordsgrannarna Martin Andersson och Janne Wall och knapprar  på sina datorer. Det mobila kontoret delas tillsammans med PEAB och rymmer inte mer än tre skrivbord och några hyllor. På väggarna hänger bilder på familjemedlemmar och andra personliga saker som boxhandskar och vimplar.

Om några veckor är det dags för Janne att kliva av sin post som projektledare och gå i pension. Stafettpinnen räcker han över till 47-årige Martin, som förvisso är yngre än Janne men har varit anställd lika länge. 1997 blev de Ventabs första fastanställda montörer.
– Jag har alltid jobbat i yrket, ända sen skolan. Som 13-åring följde jag med farsan och sommarjobbade på företaget Tåpe på somrarna, berättar Martin.

Drivkraften att bygga och skapa något har Martin ärvt av sin far Bernt. Som liten tittade han nyfiket på alla ritningar som rullades ut på matbordet och blev fascinerad över hur något som ritats ner på ett papper kunde bli verklighet.
– En ritning är ju inte som en bild av verkligheten, utan det krävs att man tolkar den och utifrån det bygger upp allting på riktigt. I dag har ju utvecklingen gått framåt och vi jobbar med ritningar i 3D och så vidare, men jag har fortfarande användning för kunskapen jag lärde mig som yngre.

I år har det gått 20 år sedan han klev över tröskeln till Ventab och han är långt ifrån trött på sitt jobb.

– Nej, jag tycker fortfarande att det här är lika roligt, det händer saker hela tiden och jag gillar verkligen känslan av att man planerar något och sedan skapar det precis som det är tänkt. Nu ska jag ju dessutom ta över efter Janne, vilket kommer bli en nytändning.

Exakt hur länge han varit stationerad på Volvo minns han inte riktigt, men det rör sig om drygt 17 år. Här, innanför stängsel och strikta regler kring vem som får komma in, är han inte bara kollega med de andra 12 Ventab-medarbetarna som jobbar här utan samarbetar också med en rad andra företag inom byggsektorn.

– Man blir ju lite som en familj här ute, alla som jobbar tillsammans.

Och på tal om familj. En sådan finns även utanför arbetet i form av fru och tre bonusbarn som han bor tillsammans med i Svanesund på Orust. Att en grabb från Hisings Kärra hamnade just där är en lång historia som inkluderar både mormors och morfars sommarhus, exflickvän och en hel del rallycross. Det sistnämnda har för övrigt fortfarande en stor plats i Martins liv.
– Mopeder och bilar har alltid varit ett stort intresse. I slutet av 1980-talet fick jag upp intresset för rallycross och började köra en hel del, jag hamnade i ett gäng på Orust som körde och det var en stor anledning till att jag blev kvar här, berättar Martin.

Idag tävlas det inte lika intensivt men för två år sedan nådde han toppen av rallycrosskarriären med en 10:e plats i SM.
­– Jag hoppas hinna med lite tävlingar i år också men det tar mycket tid och kostar framför allt mycket pengar, det är verkligen ingen stor sport när det kommer till prispengar, säger Martin.

Men uteblivna vinstpengar till trots kan man nog ändå säga att han vunnit högsta vinst tack vare rallycrossen. Det var nämligen där han träffade sin sambo.

– Hon kommer från en riktig folkracefamilj där nästan alla tävlat. Idag tävlar hennes yngsta dotter som jag coachar.
Svanesund förknippar man ju annars gärna med hav och båtliv, det är inget du är intresserad av?
– Haha, nej faktiskt inte! Jag skaffade en eka en gång eftersom det kändes som att man var tvungen. Men det var verkligen inte min grej!

Martins fem bästa tips om man vill
uppleva bra rallycross eller folkrace:
1. VM i Rallycross i Höljes, Norra Värmland. En helt magisk helg med nästan 50 000 i publik.
2. NGK Masters i Karlstad, amatörerna i folkrace möter proffsen från VM på lika villkor.
3. Semesterracet Vimmerby, Sveriges största folkracetävling.
4. Rallycross i Fjärås söder om Kungsbacka om man inte vill åka så långt.
5. Räkracet i Kungshamn, största folkracetävlingen i Bohuslän.

Lämna en kommentar