Efter 13 år inom Ventab var det dags för nästa steg för Linus Adolfsson, 35. Med sin gedigna erfarenhet byter han service ute i ventilationsprojekten mot ett övergripande ansvar som servicechef.

Hur känns det att kliva in i rollen som servicechef?

– Det känns kul! Jag började jobba med ventilation direkt efter gymnasiet, och har gjort det sedan dess. Jag har en lång relation med Ventab, då min pappa jobbar här. Jag har hängt med honom på jobb under mängder av sommarlov och jullov, och fick en inblick i företaget redan från en tidig ålder. Jag började sedan min anställning hos Ventab 2008 som montör, för att sedan gå vidare in i rollen som servicemontör. Efter semestern förra året började jag som servicetekniker och nu tar jag rollen som servicechef.

Vad gör du i din nya roll?

– I min roll som servicechef ansvarar jag för att service, serviceavtal och garantiservice blir genomfört som planerat. Jag sköter även felanmälan via hemsidan, och ser till att arbetena blir utförda. Det blir en hel del kundkontakt, men på ett annat sätt än i min tidigare roll. Innan var jag ute hos kund och träffade folk löpande, nu har jag kontakt via mejl och telefon istället. Men jag pratar med fler olika människor nu än vad jag har gjort innan, vilket är kul!

Linus är vid sidan av jobbet engagerad i styrelsearbete för idrottsföreningen Fritsla IF, där det är full fart året runt. Han har hand om ungdomsverksamheten på fotbollssidan och ser till att allting rullar, något han plockar med sig in i sin nya roll. Som ledare trivs Linus med ordning och reda. Han lägger stor vikt vid att alla som jobbar i servicegruppen vet vad som förväntas av dem, och att alla som kommer i kontakt med Ventab vet vad de får.

– Jag har fyra servicetekniker i min grupp och ibland extra hjälp när vi har mycket att göra. Det är skönt att ha duktiga medarbetare vid min sida som alltid levererar och gör ett bra jobb. Det är kul att se kunder bli nöjda med det vi gör!